年報要旨


 
銀行による消費者金融新規参入の考察
五十嵐 光樹
早稲田大学大学院

 日本経済の低迷、金融不安状況の中、金融ビッグバン構想により金融業の規制緩和が進んでいる。借り手は低金利状態で資金を調達しやすく、貸し手は低金利により利益が少ない状況になっている。低金利状態の高収益期待事業として、通常「サラ金」(=消費者金融)と言われる業界に銀行が参入表明を行い、最近の消費者金融をめぐる状況は大きく変化しつつある。かつての日本企業は、国内における消費者金融の「イメージの悪さ」から、多角化に伴う新規事業として消費者金融に参入してくることは無かった。しかし、銀行に限らず、今までは消費者金融に関心を持たなかった企業が数多く参入してくる可能性がある。そのため、今後の消費者金融業界は大競争の時代を迎えることになると推測できる。

 銀行の消費者金融参入事例として、さくら銀行系@ローンと三和銀行系モビットの参入時における「売り」を考察することは、今後の消費者金融事業を展望するうえで極めて重要であるのではないかと判断した。

 @ローン、モビット2社の消費者金融業への参入時における「売り」は、「貸付低金利」「コンビニエンスストアチャネル展開」「銀行ブランド」の3つであると考えられる。

 本論文は、これら3つの「売り」が消費者金融業において「売り」に成りえるかを考察したものである。

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Consideration of the Consumer Finance New Entry with the Bank
Kouki Igarashi
Waseda University

Under the prolonged economic downturn and financial system instability in Japanese economy, deregulation of financial industry has been accelerated based on “Big Bang Project” by Japanese government. Although borrowers are easy to rise fund thanks to low-interest, on the other hands lenders are suffering from low profitability situation.

As such severe period has been continuing, bank industry has expressed to enter newly consumer finance market (as we call “Sarakin” market) in order to seek more profitable business. Accordingly the circumstance surrounding consumer finance market is drastically changing. Formerly most of Japanese company had hesitated to enter consumer finance market even if it is considered as new business by company’s diversification strategy because of its own evil image in domestic market. However, from now on, it is expected that not only bank but also many other companies will enter this market possibly. Consumer finance industry will apparently face the period of mega-competition with such new comers. Therefore, it is supposed that study of the case “Sakura bank’s @loan and Sanwa bank’s mobit” is quite important to prospect consumer finance industry in future.

If three major characteristic points of @loan and mobit to enter the new market are raised, these are “Low-interest loan”, “Channel strategy utilizing convenience store chain”, and “Bank brand name”. The thesis examines how these three points can be strong advantages to compete in consumer finance industry.

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