年報要旨


 
消費者金融業界をめぐる問題
−連続する金融不祥事と消費者の考え方−
西ヶ谷葉子
生活行動研究所

伊東眞一
大阪商業大学

 消費者金融業界は、平成18年度の上半期において、違法行為による行政処分とそれによる規制強化の動きに翻弄されたといっても過言ではないであろう。それは順調に拡大を続けてきた消費者金融市場に大きな壁として登場し、ストップをかけただけでなく、市場規模縮小をももたらすものとして、脅威として業界にとらえられているが、一方で業界は四面楚歌の呈となり、一方的に物事がすすんでいるかのごとく捉えられている。

 本稿は、この規制強化の動きの本来的な原因について、それが時代の要請からくる「利益拡大」にあることを指摘し、一方で消費者金融の利用者は業界を否定的には受けとめていないことをアンケート調査の結果から導き出している。故に今後、消費者金融業界は「利益拡大」ではなく、消費者との良好な関係を基盤として、新たなパラダイム(具体的には「法の精神への回帰」「顧客側に立ったサービス」「消費者の質的向上」)を構築していく必要性を提案するものである。

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A Problem around the Consumer Credit Industry
-Consecutive Disgraceful Affaires and the Way of Thinking of the Consumer-
Yoko Nishigaya
Tokyo Institute of Research into Social Trends

Shinichi Ito
Osaka University of Commerce

 Even if the consumer credit industry says that it was monkeyed around in the first half of 2006 by movement of administrative deposition by the illegal act and the regulation reinforcement by it, it will not be exaggeration. As for it, it is arrested as a menace as a thing bringing market size reduction not only I appeared in the favorable consumer credit market which continued spreading as a big wall. In addition, the industry becomes surrounded by foes, and it is thought about whether things seem to advance one-sidedly.

 This report points out that it is “profit expansion” to come from the request of the times about the cause that is it originally-like of the movement of this regulation reinforcement. On the other hand, the user of the consumer credit arrives at not catching the industry for negation from questionary survey. Thus, the consumer credit industry will suggest necessity building a paradigm (recurrence to the spirit of law, service made in the customer side, the qualitative improvement of the consumer) that is new as a base by good relations with the consumer to this article not “profit expansion” in future.

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(C) ACADEMY OF CONSUMER FINANCIAL SERVICES 2006