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2004年 消費者金融サービス研究学会年報 No.9

企業価値創造のCSR
藤江 俊彦
千葉商科大学

最近になって企業の社会的責任がCSRとして注目されるようになった。だがCSRは経営学の世界ではもう長い間の課題でもあった。ここにはCSRについての十分な議論が欠落していたように見える。近年は多くの学者や実業家などから、グローバル社会からの多様な要請、企業不祥事の多発、規制緩和の動きなどによって組織経営におけるCSRが受け入れられるようになってきた。

私が強調したい点は、CSRは単なる営利ビジネスの否定的なインパクトではなく、企業ブランドを創造するなど企業価値を向上させることである。株主価値の最大化は企業価値の創造と同等のものとは言いがたい。実際のところ企業価値は株主価値、顧客価値、社会価値などのマルチステークホルダーの価値を最大化するものでなければならないのである。

Corporate Social Responsibility as Creating the Corporate Value
Toshihiko Fujie
Chiba University of Commerce

In recent years there has been renewal of interest in Corporate Social Responsibility (as CSR). Although CSR has been an object of study for a long time in the society of the business management. What seems to be lacking is enough argument about CSR. But now, many scholars & businessmen accept CSR to managerial organization because many request from global economic society, the frequency of deplorable event, and deregulation of control etc. The point I wish to emphasize is that CSR is not negative impact for profitable business but improve the corporate value, as corporate branding. Maximizing the shareholder value is not equivalent to the corporate value, as a matter of fact the corporate value should maximize the multi stakeholder value at once, such as the shareholder value, the customer value and the staff value etc.

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