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2007年 消費者金融サービス研究学会年報 No.5

中国におけるサードパーティー・オンラインペイメントの現状と課題
井上 葉子
日本大学

本研究の目的は、中国におけるサードパーティー・オンラインペイメントの現状を分析することにより、同市場の将来性と課題を明らかにすることである。研究対象とする主体は、オンラインペイメントの決済業務を主たる事業とするノンバンクのサードパーティー・オンラインペイメント企業とし、対象とする市場は個人ユーザーと一部のネットショップで構成されるC2C市場である。研究方法としては、中国の官庁、民間のシンクタンクの調査データの分析ならびに中国におけるサードパーティー・オンラインペイメント企業最大手の支付宝へのインタビューを行なった。
 サードパーティー・オンラインペイメントに対する利用者の反応や企業の戦略は国や文化によって異なり、それが市場規模にも反映している。現在、中国ではアメリカのPaypal 社のビジネスモデルに基づいたエスクロー方式が主流である。2008年には国家政策も始動するが、はたして外国のビジネスモデルが中国で定着するのか、それにはどのような条件が必要なのか、という視点から論を進める。
 本研究の調査にあたり、2001年度消費者金融サービス研究振興協会から研究助成を受けたことに深く感謝する。

A Study of China’s Third-Party Online Payment Services
Yoko Inoue
Nihon University

 The objective of this article is to analyze the current market environment of third-party online payment services in China. The findings and the analysis presented in this article shall illustrate both the major challenges as well as the huge growth potential facing third-party online payment services in China.
 The subjects under study are the service firms that offer third-party online payment transactions to end users. The studied customers in this article are individual consumers and small business owners who actively shop online and make frequent payment transactions online. The market under study is often considered the “C2C” (or “Consumer-To-Consumer”) market by the industry. The research method and data used in this study originates from two major sources: (i) from analyzing compiled data about the market collected by established research centers and government statistics bureau; and (ii) from actual field research conducted by the author at the headquarters of Taobao, i.e., the parent company who operates the market leading Alipay service in China. This article includes insights from discussions with Alipay managers about their firm’s strategy and plan, current status of the industry in China, and future outlook about the market as a whole.
 Among the findings described in this study, the most important one is that a wholesome online payment environment is the key to China’s online business success. The outlook for this market in the near future is that the online payment industry shall experience significant growth and expansion, especially in areas where the new business model of online payment intersects and interacts in interesting ways with traditional banking.

The author wishes to express her deepest gratitude to the Academy of Consumer Financial Services for providing support to this study.

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