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2007年 消費者金融サービス研究学会年報 No.8

ミャンマー・マイクロファイナンス最新状況
湯川 洋久
大阪大学大学院

本論文の目的は、ミャンマーにおいて、政府系農村開発金融機関との比較との観点で、NGO型マイクロファイナンス機関(以下MFIs)は、市民活動に対する多くの制約の元いかにして活発に活動できているか論じることにある。
 軍事政権国家ミャンマーにおいても、貧困削減は政権維持のため至上命題である。そのため政府は、各種手段を用いて貧困削減への方策を考えている。しかし政府は、草の根市民活動的意味合いを有するNGO活動に対しては、その活動が反政府活動にも関連しうる可能性が大であることから警戒を怠っていない。MFIs NGOもその例にもれないはずである。
 政府による農村金融としては、国有のミャンマー農業開発銀行(Myanmma Agricultural Development Bank, 以下MADB)がある。205支店、約100万人の借り手がいるとしている。2003年から04年にかけ20,383百万チャットのローンを提供している。しかしMADBでは、軍部出身のスタッフが金融畑出身のスタッフに懐疑的なため、数多くの問題を抱えている。例えば、本来商業銀行にのみ適用されるべきSec. 61 of Financial Institution Law(以下Sec.61 Law)によるインフレ率を下回る低金利政策の適用に疑問を持たず、機関のサステナビリティの維持に問題があることを理解していない、などである。このように、銀行がサステナビリティを確保するための施策が行えない状況にある。
 また、返済率に関しても、100%と報告されているが、インフレ率以下の低利ローンの返済のためにわざわざ高利貸しから借金するという報告もあり、返済率の内実に注意を払う必要がある。
 MFIs NGOとしては、UNDPがPACT Myanmarに実施を委任しているプロジェクトがミャンマーでは最大規模のものである。2007年時点で、クライアント数は総計約33万人、総ローン額は約60,625百万チャットと全国展開していないに関わらずMADBより規模が大きい。Sec.61 Lawも適用されない。他の国際MFIs NGO、ローカルNGOも、同じくMADBと比べフレキシブルな運用がなされており、サステナビリティ、高い返済率確保の担保がなされている。
 このように、MADBと比べ、MFIs NGOはフレキシブルな制度設計、政府へ柔軟な対応、ができており、活発な活動が出来ているといえる。

Recent Trend on Microfinance in Myanmar
-How MF NGOs Work under Military Government?-
Hirohisa Yukawa
Osaka University

 The aim of this paper is to present that NGO type Microfinance Institutions (MFIs) are operating more effectively than government funded agricultural development bank in many aspects, even though there are many restrictions that the government imposes to civil activities.
 Military government Myanmar is concerned with poverty reduction very much, especially because poverty and economic instability could lead political unrest of the country. The government implements many projects for poverty reduction. One of them is MF project, led by PACT Myanmar, an international NGO.
 One the other hand, the government is cautious to NGO activities because these grass-root activities could turn to violent anti-government movement. There is no exception to microfinance NGOs in the restriction. However, NGO MFIs are doing well in their operations.
 Rural finance institution owned by the government is Myanma Agricultural Development Bank (MADB).  It has 205 branches. It claims that it has around 1 million clients and disbursed 20,383 million Kyats between 2003 and 2004. However, upper class officers, who are from the military, are suspicious to civil professional staffs, thus MADB has a lot of troubles in its operation. For example, MADB is subject to Sec. 61 of Financial Institution Law, which is applicable originally only to commercial banks, and which imposes much lower interest rate than inflation rate. This leads the problem of MADB’s financial sustainability.
 The biggest MF project in Myanmar led by NGO is the one led by PACT Myanmar. The number of clients is around 330,000 in 2007. The amount of total loans disbursed is around 60,625 million Kyats. The size is bigger even though the project operates only in 3 areas in Myanmar. Sec. 61 of Financial Law is not applicable. Other MF NGOs are in the same situation, they have flexibility in the application of Sec. 61., etc.
 Thus, MF NGOs are operating flexibly compared to MADB. In this sense, MF NGOs are successful.

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